Door verder te browsen op https://action.caritasinternational.be, gaat u akkoord met het gebruik van cookies om statistieken te verzamelen. Daarbij stellen de cookies u in staat om de inhoud van deze pagina te delen op sociale netwerken.

Sluiten

3 stappen om mijn eigen fondsenwervende pagina te maken

Stap #1

Maak een fondsenwervende pagina aan met jouw foto en account

Stap #2

Praat over jouw actie en vraag aan jouw vrienden en familie om in actie te schieten.

Stap #3

Bedank iedereen die jouw actie heeft ondersteund.

10 tips voor een geslaagde geldinzameling

Een actiepagina aanmaken om geld in te zamelen, is kinderspel. Maar dat is pas de eerste stap. Alleen maar een pagina aanmaken, volstaat niet om een fondsenwervende actie op te zetten. Je moet die pagina laten opmerken, ze tot leven laten komen, attractief maken. Hieronder tien tips om jou daarbij te helpen.

1. Personaliseer jouw pagina

Om een pagina te maken, moet je ten minste 1 afbeelding plaatsen. Maak een zinvolle foto: een foto van jezelf, of van jouw evenement. Of nog beter, een foto van jezelf tijdens het evenement (al lopend, met jouw toekomstige partner, tijdens de voorbereidingen van jouw verjaardag).

Zet jouw plannen kort op een rijtje. Vertel wat je gaat doen, hoe je het wil aanpakken en waarom je het doet. Geef ook aan dat een gift op de pagina anoniem kan gebeuren, indien nodig. En als mensen een fiscaal attest willen, ze dit kunnen ontvangen als ze een gift doen via jouw pagina.

2. Individueel of in team?

Als je jouw pagina aanmaakt, kies je voor de optie "individueel" of "in team". De optie “in team” laat mensen toe om zich bij jou aan te sluiten, door hun eigen pagina aan te maken. Vooral voor sportieve evenementen kan dit interessant zijn.

3. Doe zelf een eerste gift

Een vol restaurant nodigt passanten uit om ook als klant binnen te gaan, want het eten zal wellicht goed zijn. Zo werkt het ook met de inzameling van giften op een fondsenwervende pagina. Doe dus snel zelf een eerste gift, anoniem of uit eigen naam. Vertel mensen over de eerste gift en het bedrag. Stort het bedrag dat je ook van jouw vrienden verwacht.

4. Stuur eerst mails naar een kleine kern van vrienden en familie

Stuur gepersonaliseerde mails naar goede vrienden en/of naar jouw familieleden. Het doel? Hen op de hoogte brengen van jouw actie en jouw oproep en voor te stellen dat ze jou kunnen helpen jouw doel te bereiken door een gift te doen.

Laat hen weten hoe belangrijk het is om een gift te doen en zo het goede voorbeeld te geven aan andere schenkers. En vraag hen om hun vrienden te vertellen over jouw actie, zodat dat kan zorgen voor een sneeuwbaleffect.

5. Stuur een bericht naar al jouw contacten, kort na de eerste giften

Niemand komt per toeval op jouw actiepagina, dus je moet er wel wat voor doen, wil je zoveel mogelijk mensen hun weg ernaartoe laten vinden. Gebruik zeker jouw e-mail – vergeet daarbij geen link onderaan jouw e-mails naar jouw pagina – denk ook aan sociale media, WhatsApp of sms om jouw contacten op de hoogte te brengen, van boezemvrienden tot verre kennissen.

6. Vraag aan mensen om jouw pagina te liken

Iedere persoon die klikt op de knop « Like » zal automatisch via Facebook op de hoogte blijven van jouw collecte.

7. Houd je vrienden regelmatig op de hoogte

Blaas jouw pagina en evenement leven in. Vertel iets over de voorbereidingen van jouw evenement, ook op jouw pagina. Vertel aan jouw vrienden hoe jouw collecte loopt.

8. Start ruim op voorhand

Het vraagt een beetje tijd vooraleer een fondsenwervende actie op kruissnelheid komt. Als je jouw pagina maar enkele dagen voor het evenement lanceert, heb je weinig kans dat die vruchten afwerpt. Lanceer jouw pagina ruimt op voorhand, minstens twee maanden voor het evenement.

9. Overdrijf niet

Wees voorzichtig dat je een dergelijke actie niet op te korte tijd herhaalt, want dan dreig je het enthousiasme bij jouw sympathisanten te temperen. Wacht daarom liefst 6 maanden tot een jaar tussen de aanmaak van 2 acties.

10. Bedank

Vergeet zeker niet om de mensen te bedanken die een gift hebben gegeven bij jouw collecte, want dat is van het allergrootste belang. Vraag tegelijkertijd om jouw actie te delen via hun eigen netwerk en de sociale media die zij gebruiken.

IK MAAK MIJN EIGEN ACTIEPAGINA